Presentations -
-
Pre-service Teachers' Cognition About Incidental Learning
Masako Sasaki
Asia TEFL International Conference 2023 (Korea + Zoom) 2023.08 - 2023.08 Asia TEFL
-
Primary Senior Students as Agents for Collaborative School ELL: Transforming Learning into Teaching
Masako Sasaki
AILA 60th Anniversary 20th World Congress Lyon 2023 (Lyon + Zoom) 2023.07 - 2023.07 AILA
-
Language Choice in Intercultural Exchange Class at Elementary School Foreign Language Education
Masako Sasaki
異文化間教育学会第44回大会 (東京都立大学) 2023.06 - 2023.06 異文化間教育学会
-
Intercultural and Language Learning Through Sharing Ideas and Beliefs Inspired by Stories for Pre-service English Language Teachers
Masako Sasaki
全国英語教育学会(JASELE) 第47回 北海道研究大会 2022.08 - 2022.08 全国英語教育学会(JASELE)
-
Discussing a picture book as intercultural communication
Masako Sasaki
37th IBBY International Congress (ロシア) 2021.09 - 2021.09
-
Methodological Exploration with a Picture Book for Japanese University Students’ Intercultural Communicative Competence
Masako SASAKI
第2回J-CLIL東北支部大会 2019.06 - 2019.06
大学生1年生を対象に、絵本"Can I build another me?"を用いて、偶発的学習(incidental learning)を引き起こす教材の可能性を追究した研究である。留学生との異文化交流も加えた異文化間コミュニケーションによる外国語習得についても模索した研究である。
-
異文化間コミュニケーションと第二言語習得
佐々木雅子
小学校英語教育フォーラム (弘前大学 ) 2018.12 - 2018.12
-
CLIL for Furusato Education
Masako SASAKI
第1回J-CLIL東北支部大会 2018.06 - 2018.06
-
CLIL for furusato education
SASAKI(SHIMAZAKI) Masako
The First J-CLIL Tohoku Chapter Conference 2018.06 - 2018.06
-
Intercultural Oral Communication Project for Pre-service English Teacher Education
Masako Sasaki
第8回「教育に関する環太平洋国際会議」 (北海道 札幌 かでる2.7) 2017.11 - 2017.11 Hokkaido University of Education, Japan
次期学習指導要領により英語教育が抜本的に変わる。それに備え、大学での英語科教員養成課程は、コアカリキュラム(平成29年7月)を含んだ内容となるよう作成され、コアカリキュラムを基準として課程認定を受ける。本発表では、第一に、中央教育審議会答申(平成28年12月21日)およびコアカリキュラムによって示された知識・技能の要点を明らかにした。第二に、英語科教員が身につけるべく知識・技能の養成に寄与し得るコースとしてデザインしたIntercultural Oral Communication Project (IOCP)の概要を示した。最後に、IOCPが学生(pre-service teachers)に与えた影響について6名の学生の言語使用についての気づきについて分析した。実際の異文化コミュニケーションのインタラクションにおけるアウトプットの遅さ、語彙の少なさ、発音の明瞭度の不足等に気づくことになった。即興的会話における言語処理能力の不十分さに気づく機会となっていた。今後の研究においては、インタラクションの会話分析により、どのような点が学生に言語処理能力の不足を認識させるに至ったのか調査することが課題である。
-
Intercultural oral communication project for pre-service English teacher education
SASAKI(SHIMAZAKI) Masako
The Eighth Pacific Rim Conference on Education: Cooperation in Education Across Regions and the World 2017.11 - 2017.11
-
Intercultural oral communication via Skype: Between Japanese elementary school students and Australian primary school students
SASAKI(SHIMAZAKI) Masako
2017.10 - 2017.10
-
タスクを用いた授業実践と理論的意義付け(フォーラム名)、教員養成のためのタスク(佐々木発表題)
佐々木雅子、若有保彦、松本涼一、佐藤幸恵
第36回全国英語教育学会大阪研究大会 (関西大学千里山キャンパス) 2010.08 - 2010.08 全国英語教育学会
-
Empirical learning of second language acquisition for teacher development: What will task-based language learning suggest to prospective teachers of English? (Tasks’ Potentials for Reconstructing English Language Teaching in Japan)
Masako Sasaki, Yasuhiko Wakaari, Mizuho Torii, Chihiro Sato
日本英文学会東北支部 東北英文学会第64回大会、平成21年度秋田英語英文学会 (秋田カレッジプラザ(明徳館ビル2階)小会議室2) 2009.12 - 2009.12 東北英文学会、秋田英語英文学会
-
Reconstructing English Class from the Perspective of TBLT: Its Effectiveness, Problems, and Potentials
Masako Sasaki, Yasuhiko Wakaari, Ryoichi Matsumoto, Chihiro Sato, Mizuho Torii
2009.08 - 2009.08
-
Language Teaching Methodology for Pre-service Teachers of English in Japan
Masako Sasaki
AILA 2008 15th World Congress of Applied Linguistics (Essen, Germany) 2008.08 - 2008.08
-
Focus on Form Using Digital Recording for Japanese Tertiary Level Students
Masako Sasaki
World CALL 2008 2008.08 - 2008.08
-
Integrating Drama Performance and Debate-Style Speech Performance in ELT
Kono, M. & Sasaki, M.
INTERACT 2006, IATEFL/YLsig International Conference (Centre for Information on Foreign Language Teaching and In-Service Training, Vienna) 2006.03 - 2006.03