所属 |
大学院理工学研究科 数理・電気電子情報学専攻 人間情報工学コース |
生年 |
1986年 |
出身大学院 【 表示 / 非表示 】
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2011年10月-2014年09月
東京大学 新領域創成科学研究科 社会文化環境学 博士課程 修了
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2008年09月-2011年07月
北京大学 地球と空間科学学院 地図学と地理情報システム 修士課程 修了
学会(学術団体)・委員会 【 表示 / 非表示 】
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2020年09月-継続中
アメリカ合衆国
計算機協会(ACM)
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2020年-2021年
日本国
Society for Learning Analytics Research (SoLAR)
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2018年12月-継続中
日本国
情報処理学会
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2012年08月-継続中
日本国
日本地図学会
研究分野 【 表示 / 非表示 】
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自然科学一般 / 地球人間圏科学
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人文・社会 / 地理学
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情報通信 / 学習支援システム
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情報通信 / ヒューマンインタフェース、インタラクション
学位論文 【 表示 / 非表示 】
研究等業績 【 表示 / 非表示 】
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Li Chen, Xuewang Geng, Min Lu, Atsushi Shimada, Masanori Yamada
SAGE Open ( SAGE Open ) 13 ( 3 ) 2023年07月 [査読有り]
研究論文(学術雑誌) 国内共著
Developed to maximize learning performance, learning analytics dashboards (LAD) are becoming increasingly commonplace in education. An LAD’s effectiveness depends on how it is used and varies according to users’ academic levels. In this study, two LADs and a learning support system were used in a higher education course to support students’ cognitive and self-regulated learning (SRL) strategies. A total of 54 students’ learning logs on three systems and their learning performance scores were collected; descriptive statistics of learning behaviors, Mann-Whitney U test, and lag sequential analysis were used to explore how students with different learning performances used LADs to support their learning. Compared to low-performers, high-performers used the LADs more frequently during preview and review phases and conducted more monitoring and reflection strategies to support their learning. Finally, some practical implications for improving the design and use of LADs were provided.
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Mobile Collaborative Heatmapping to Infer Self-Guided Walking Tourists’ Preferences for Geomedia
Iori Sasaki, Masatoshi Arikawa, Min Lu, Ryo Sato
ISPRS International Journal of Geo-Information ( ISPRS International Journal of Geo-Information ) 12 ( 7 ) 2023年07月 [査読有り]
研究論文(学術雑誌) 国内共著
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Cross-language font style transfer
Chenhao Li, Yuta Taniguchi, Min Lu, Shin’ichi Konomi, Hajime Nagahara
Applied Intelligence ( Springer Science and Business Media LLC ) 2023年02月 [査読有り]
研究論文(学術雑誌)
Abstract
In this paper, we propose a cross-language font style transfer system that can synthesize a new font by observing only a few samples from another language. Automatic font synthesis is a challenging task and has attracted much research interest. Most previous works addressed this problem by transferring the style of the given subset to the content of unseen ones. Nevertheless, they only focused on the font style transfer in the same language. In many cases, we need to learn font style from one language and then apply it to other languages. Existing methods make this difficult to accomplish because of the abstraction of style and language differences. To address this problem, we specifically designed the network into a multi-level attention form to capture both local and global features of the font style. To validate the generative ability of our model, we constructed an experimental font dataset of 847 fonts, each containing English and Chinese characters with the same style. Results show that our model generates 80.3% of users’ preferred images compared with state-of-the-art models. -
インドアARナビゲーション実現のための基本フレームワークの提案と実証実験
有川 正俊, 大場 康平, 伊東 慎平, 佐藤 諒, ルウ ミン
情報処理学会論文誌 63 ( 12 ) 1821 - 1829 2022年12月 [査読有り]
研究論文(学術雑誌) 国内共著
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Exploring jump back behavior patterns and reasons in e-book system
Boxuan Ma, Min Lu, Yuta Taniguchi, Shin’ichi Konomi
Smart Learning Environments ( Springer Science and Business Media LLC ) 9 ( 2 ) 1 - 23 2022年01月 [査読有り]
研究論文(学術雑誌) 国内共著
With the increasing use of digital learning materials in higher education, the accumulated operational log data provide a unique opportunity to analyzing student learning behaviors and their effects on student learning performance to understand how students learn with e-books. Among the students’ reading behaviors interacting with e-book systems, we find that jump-back is a frequent and informative behavior type. In this paper, we aim to understand the student’s intention for a jump-back using user learning log data on the e-book materials of a course in our university. We at first formally define the “jump-back” behaviors that can be detected from the click event stream of slide reading and then systematically study the behaviors from different perspectives on the e-book event stream data. Finally, by sampling 22 learning materials, we identify six reading activity patterns that can explain jump backs. Our analysis provides an approach to enriching the understanding of e-book learning behaviors and informs design implications for e-book systems.
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Adaptive visualization of tourists' preferred spots and streets using trajectory articulation
Iori Sasaki, Masatoshi Arikawa, Min Lu
Proceedings of the 2nd ACM SIGSPATIAL International Workshop on Animal Movement Ecology and Human Mobility ( ACM ) 27 - 32 2022年11月 [査読有り]
研究論文(国際会議プロシーディングス) 国内共著
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Understanding Student Slide Reading Patterns During the Pandemic
Boxuan Ma, Min Lu, Shin’ichi Konomi
Proceedings of 18th International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital Age (CELDA 2021) ( IADIS Press ) 87 - 94 2021年10月 [査読有り]
研究論文(国際会議プロシーディングス) 国内共著
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Exploration and Explanation: An Interactive Course Recommendation System for University Environments
Boxuan Ma, Min Lu, Yuta Taniguchi, Shin'ichi Konomi
CEUR Workshop Proceedings ( CEUR-WS ) 2903 2021年04月 [査読有り]
研究論文(国際会議プロシーディングス) 国内共著
The abundance of courses available in university and the highly personalized curriculum is often overwhelming for students who must select courses relevant to their academic interests. A large body of research in course recommendation systems focuses on optimizing prediction and improving accuracy. However, those systems usually afford little or no user interaction, and little is known about the influence of user-perceived aspects for course recommendations, such as transparency, controllability, and user satisfaction. In this paper, we argue that involving students in the course recommendation process is important, and we present an interactive course recommendation system that provides explanations and allows students to explore courses in a personalized way. A within-subject user study was conducted to evaluate our system and the results show a significant improvement in many user-centric metrics.
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Few-Shot Font Style Transfer Between Different Languages
Chenhao Li, Yuta Taniguchi, Min Lu, Shin'ichi Konomi
Proceedings of the IEEE/CVF Winter Conference on Applications of Computer Vision (WACV), 2021 ( Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc. ) 433 - 442 2021年01月 [査読有り]
研究論文(国際会議プロシーディングス) 国内共著
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Factors of the use of learning analytics dashboard that affect metacognition
Li Chen, Min Lu, Yoshiko Goda, Atsushi Shimada, Masanori Yamada
17th International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital Age, CELDA 2020 ( IADIS Press ) 295 - 302 2020年11月 [査読有り]
研究論文(国際会議プロシーディングス) 国内共著
© 2020 17th International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital Age, CELDA 2020. All rights reserved. In this study, we used a learning analytics dashboard (LAD) in a higher education course to support students' metacognition and evaluated the effects of its use. The LAD displays students' reading path and specific behaviors when viewing digital learning materials. The study was conducted on 53 university students to identify the factors that affected metacognition changes in terms of their awareness and behavior dimensions when using the LAD. In terms of results, first, the students' perception of visual attraction for the LAD, and behaviors related to reflection such as deleting annotations they had previously added, positively affected the changes in the knowledge of cognition dimension of metacognition. Second, students' perception of behavioral changes by using the LAD had positive effects on the regulation of cognition dimension of metacognition. However, the behaviors of using some cognitive tools, negatively affected knowledge of cognition, which indicated the necessity to provide more guidance or feedback to students.
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Adaptable Data-Driven Geofences for Notifying Points of Interest Using Tourists' GPS Trajectories
Iori Sasaki, Masatoshi Arikawa, Min Lu, Ryo Sato, Tomihiro Utsumi
Proceedings of the 7th ACM SIGSPATIAL Workshop on Location-based Recommendations, Geosocial Networks and Geoadvertising ( ACM ) 2023年11月 [査読有り]
研究発表要旨(国際会議) 国内共著
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Iori Sasaki, Masatoshi Arikawa, Min Lu, Ryo Sato
Abstracts of the ICA ( Copernicus GmbH ) 6 1 - 2 2023年08月 [査読有り]
研究発表要旨(国際会議) 国内共著
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Learning Analytics Dashboard Supporting Metacognition
Li Chen, Min Lu, Yoshiko Goda, Atsushi Shimada, Masanori Yamada
Balancing the Tension between Digital Technologies and Learning Sciences ( Springer International Publishing ) 129 - 149 2021年02月 [査読有り]
国内共著
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Visualizing Studying Activities for a Learning Dashboard Supporting Meta-cognition for Students
Min Lu, Li Chen, Yoshiko Goda, Atsushi Shimada, Masanori Yamada
Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics) ( Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics) ) 12203 LNCS 569 - 580 2020年07月 [招待有り]
国内共著
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Development of a Learning Dashboard Prototype Supporting Meta-cognition for Students
Min Lu, Li Chen, Yoshiko Goda, Atsushi Shimada, Masanori Yamada
Companion Proceedings 10th International Conference on Learning Analytics & Knowledge (LAK20) 104 - 106 2020年03月
◆原著論文【 表示 / 非表示 】
◆国際会議プロシーディングス【 表示 / 非表示 】
◆その他【 表示 / 非表示 】
Book(書籍) 【 表示 / 非表示 】
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Ubiquitous Mapping: Perspectives from Japan - Chapter 2: Ubiquitous Digital Storytelling with Local and Dynamic Georeferencing of Analog Maps
Masatoshi Arikawa, Min Lu ( 担当: 共著 )
Springer Singapore 2022年07月 ISBN: 978-981-19-1535-2
学術書
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あいまいな時空間情報の分析 「第10章 イラストマップをGPS連動させるストーリーマッピング作成利用環境」
有川正俊, Lu Min, Si Ruochen ( 担当: 共著 )
古今書院 2020年 ISBN: 9784772220293
教科書・概説・概論
科研費(文科省・学振)獲得実績 【 表示 / 非表示 】
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Research on a Learning Environment based on Synchronized Heterogeneous Devices for Collaborative Learning between Young Students and Seniors in Regional Education
基盤研究(C)
研究期間: 2023年04月 - 2027年03月 代表者: Lu Min
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学習行動改善モデルに基づくラーニングアナリティクス基盤の開発と評価
基盤研究(A)
研究期間: 2022年04月 - 2026年03月 代表者: 山田 政寛
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教育学領域と情報学の融合による教育データリテラシー習得モデル構築への挑戦
挑戦的研究(開拓・萌芽)
研究期間: 2021年07月 - 2025年03月 代表者: 山田 政寛
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Research and Development of a Novel Learning Support Environment on Synchronized Multiple Devices with Affordance
若手研究
研究期間: 2020年04月 - 2023年03月 代表者: Lu Min
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連鎖性を考慮した地震による土砂災害予測手法の高度化と実用化研究
国際共同研究加速基金
研究期間: 2019年10月 - 2023年03月 代表者: 陳 光斉
共同研究実施実績 【 表示 / 非表示 】
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教育大航海時代の羅針盤:学習分析の信頼基盤ReLAXの創出
提供機関: 九州大学 その他 国内共同研究
研究期間: 2022年10月 - 2028年03月 代表者: 島田 敬士
学会等発表 【 表示 / 非表示 】
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MediaLibを用いた初心者大学生向けのプログラミング授業の設計と実施
陸 忞, 王 静芸, 有川 正俊, 佐藤 諒
情報処理学会第85回全国大会 2023年03月 - 2023年03月
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多様な分析粒度を実現するラーニングアナリティクス基盤の開発
山田 政寛, Lu Min, 谷口 雄太, 大久保 文哉, 陳 莉, 谷口 倫一郎
日本教育工学会2022年春季全国大会 (鳴門教育大学(オンライン)) 2022年03月 - 2022年03月 日本教育工学会
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Smart code recommendation system for supporting the learning process of programming beginners
Likun Liu, Yuta Taniguchi, Min Lu, Shin’ichi Konomi
電子情報通信学会教育工学研究会 2020年12月 - 2020年12月
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Multi-level Attention Networks for Font Style Transfer between Different Languages
Chenhao Li, Yuta Taniguchi, Min Lu, Shin’ichi Konomi
Visual Computing 2020 2020年12月 - 2020年12月
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学習者のメタ認知喚起を支援するダッシュボード"メタボード"の形成的評価
山田政寛, Min Lu, 陳莉, 合田美子, 島田敬士
教育システム情報学会第45回全国大会 (オンライン) 2020年09月 - 2020年09月 一般社団法人 教育システム情報学会
担当授業科目(学内) 【 表示 / 非表示 】
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2024年01月-2024年02月
情報工学実験Ⅱ
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2023年10月-2023年11月
基礎情報学C
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2023年10月-2023年11月
基礎情報学A
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2023年10月-2023年11月
基礎情報学B
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2023年06月-2023年08月
データ構造とアルゴリズムⅡ
学外の社会活動(高大・地域連携等) 【 表示 / 非表示 】
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秋田県立本荘高等学校・秋田大学
2023年12月2年生数理探究クラス 人間情報工学コース・有川研究室
「GPSセンサーとイラストマップを用いた位置情報サービス(LBS)入門」 -
令和5年度秋田大学高大接続教育フォーラム
秋田大学
2023年10月 -
令和4年度秋田大学高大接続教育フォーラム
秋田大学
2022年10月